Science Sunday #45: ISS-Hotel, Mars-Mikroben, Titan-Drohne - PewPewPew

ISS-Hotel

Die NASA baut aus Geldnot und fehlender Zukunftsperspektive ein Gästebett in die ISS. Weltraumtourismus ist kein neues Thema, aber in der Form dann doch relativ revolutionierend und zukunftsweisend. Für uns Normalsterblichen bleibt der Wunsch einer dauerhaften Reise in den Weltraum zwar weiterhin unbezahlbar, aber immerhin könnte das vielleicht in 50 Jahren Normalität (und bezahlbarer) sein, wenn die Idee greift.

Nasa is to allow tourists to visit the International Space Station from 2020, priced at $35,000 (£27,500) per night. (FUCK)

The US space agency said it would open the orbiting station to tourism and other business ventures. There will be up to two short private astronaut missions per year, said Robyn Gatens, the deputy director of the ISS.

Nasa said that private astronauts would be permitted to travel to the ISS for up to 30 days, travelling on US spacecraft. “Nasa is opening the International Space Station to commercial opportunities and marketing these opportunities as we’ve never done before,” chief financial officer Jeff DeWit said in New York.

Nasa said that private commercial entities would be responsible for determining crew composition and ensuring that the private astronauts meet the medical and training requirements for spaceflight.

The two companies hired by Nasa are Elon Musk’s SpaceX, which will use its Dragon capsule, and Boeing, which is building a spacecraft called the Starliner. These companies are likely to charge any private astronaut a similar “taxi fare” to what they intend to charge Nasa for its astronauts – close to $60m per flight.

Mars-Methan-Mikroben

Aufregende Nachrichten von unserem roten Nachbarsplaneten: Der NASA-Rover Curiosity hat hohe Methankonzentrationen gemessen, die auf mögliches Leben hindeuten könnten. Methan kann auch aus dem Inneren des Planeten stammen und durch geologische Vorgänge an die Oberfläche treten. Ich lehne mich aber mal aus dem Fenster und glaube basierend auf den Erkenntnissen der letzten Jahre, dass wir in den nächsten 15 Jahren außerirdisches Leben in Form von Mikroben auf dem Mars entdecken werden.

Dragonfly auf Titan

Apropos außerirdisches Leben: Kein anderer Himmelskörper ist unserer Erde so ähnlich wie der Saturn-Mond Titan. Nach der Cassini-Huygens-Mission will man nun eine Drohne zum Titan fliegen, die über die Mondoberfläche fliegen wird. Leider wird das Ding wohl erst, sofern alles klappt, in fünfzehn Jahren landen. Puh.

The mission—led by Elizabeth “Zibi” Turtle, a planetary scientist at the Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) in Laurel, Maryland, and also managed by APL—will launch in 2026. It represents a calculated risk for the agency, embracing a new paradigm of robotic exploration to be used on a distant moon. “Titan is unlike any other place in the solar system, and Dragonfly is like no other mission,” said Thomas Zurbuchen, NASA’s associate administrator for science in Washington, D.C., while announcing the mission’s selection. “The science is compelling. It’s the right time to do it.”